Pevný střed těla

14.02.2011 13:04

Předkládám vám dva články, které radí, jak si pomocí cvičení zlepšit kondici a zdraví. Oba autoři vycházejí z moderního pojetí fyziologie a pohybových aktivit a oba kladou důraz na pevný střed těla. Jsou propagátory formy cvičení body&mind, jinak nazývané pomalé cvičební styly. Tyto styly, mezi něž patří i jóga mají jeden společný cíl – vyladit tělo a mysl k optimalizaci všech tělesných funkcí.

 

Aby cvičení přineslo RADOST A DOBRÝ VÝSLEDEK

Rady odborného trenéra a fyzioterapeuta Martina Šťastného šéfa diagnosticko-relaxačního studia DIRES (www.dires.cz) a člena odborného týmu pořadu TV Prima Jste to, co jíte.

Pokud chcete radu, jak to udělat, abyste si zlepšili fyzičku, shodili pár kil a zpevnili tělo, pak je možné obecně doporučit, abyste se naučili důležité cviky na zpevnění středu těla a protažení zkrácených svalů, a až v poslední fázi abyste začali se specializovaným cvičením. Cviky tedy působí na svaly, které zlepšují držení těla, slouží k odstranění bolestí zad, ale také velmi efektivně tvarují postavu, hlavně v pase. Pěkné bříško nám dělají hlavně hluboké svaly břicha a zad.

Hlavní svaly hlubokého stabilizačního systému jsou bránice, hluboké svaly břicha a zad a svaly dna pánevního. Pokud se cviky provádějí správně, zlepší se i dechový stereotyp. Podrobný popis jednotlivých cviků, provázený názornými fotografiemi, najdete na http://dires.cz/studio/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=44&Itemid=134

Cvičení vám musí pomáhat a musíte se po něm cítit dobře. Jinak je pravděpodobné, že je intenzita příliš vysoká, nebo cviky neděláte dobře či jste zvolili pro vás nevhodnou aktivitu.

 

Cvičením k harmonizaci těla

Mgr. Eliška Novotná

Za základní fyziologický princip cvičení pro udržení kondice a zdraví je považováno předcházení či úprava svalových dysbalancí. Jinak řečeno, svaly, které nejsou v rovnováze, se snažíme k rovnováze přivést. Činíme tak protahováním svalů s tendencí ke zkracování a nopak posilováním svalů s tendencí k ochabnutí. Nezbytný je přitom komplexní přístup k celému tělu, k celému člověku. Příkladem cvičení celistvého přístupu jsou jóga, tchai-čchi, rehabilitační metody vycházející z vývojové kineziologie.

Jak máme zdokonalit práci se svým tělem? Vypněte na chvíli mozek a zaposlouchejte se do svého těla. Začněte si uvědomovat, jak pracuje jako celek, ale i jeho jednotlivé části. Ať už myjete nádobí, koukáte na televizi, nebo ryjete zahradu. Máte ponětí, jak si v prostoru stojí pánev? Stojíte nohama na zemi? Jak držíte hlavu? Lopatky? Dýcháte? Při každé práci, v každé pozici překontrolujte, že je vaše pánev vzpřímená, není naklopená ani vpřed ani vzad. Nohy se dotýkají podložky celou možnou plochou i bříšky prstů. Páteř je napřímená. Ramena rozložená do stran, lopatky jsou spuštěny dolů a do stran od páteře. Hlava je také vzpřímena, brada lehce přitažená ke krku.

Dalším krokem bude začít pohyby vědomě řídit. Dobrým cvičením se může stát běžný denní život, nejsou potřeba speciální lekce, jen chuť věnovat se sobě samým. Pohyby během dne provádějte s minimální možnou silou, nejlehčeji, jak dovedete. Pak budou cviky či pozice prováděny ekonomicky, nebudou se zbytečně zatěžovat systémy svalů, které máme přetížené např. sedavým stylem života. Nejlépe je soustředit se na břicho v celé své šířce, hloubce i kráse. Na teplo, které se při cvičení rozlévá procvičovanou oblastí. Ještě lépe je, pokud se dostaví při cvičení pocit, jak nás břicho i záda obepínají a drží jako korzet, ve své síle společně, teplo se rozlévá břichem i zády. Nic nás nebolí, volně dýcháme a při každém nádechu se spodní žebra rozpínají do stran.

Nezkrácený článek naleznete v časopisu Jóga dnes, podzim 2011

Kontakt

www.jitka-joga.cz

jita.muller@seznam.cz

Jitka Müllerová
Bezručova 952
Frýdlant nad Ostravicí
739 11

603 393 789

IČ: 44746890

Vyhledávání

CVIČENÍM PROTI BOLESTI

v klidu domova můžete pravidelným cvičením podle instrukcí na www.seniorum.cz/videoserial-cviceni/barevne.html odstranit bolesti pohybového aparátu

 

Až budete mít pocit,

ŽE SE VÁM NECHCE, vzpomeňte si na toto video.

www.youtube.com/watch?v=McLeerGhnd4

 

Harmonická strava 

www.dr.frej.cz

Výstižné, stručné a zahrnující vše potřebné. Doporučuji k přečtení.

Harmonická strava.doc (36 kB)


 

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si web zdarma!Webnode