Krk, šíje, krční páteř

13.03.2013 17:29

Drží nám jeden z životně nejdůležitějších orgánů, chrání část míchy, je i velmi charakteristickým rysem estetického vzhledu postavy, je spojovací článek mezi trupem a hlavou. Je to velmi citlivá část lidského těla. Citlivá na vlivy zvenčí i zevnitř. Při stresu se svaly na šíji nadbytečně aktivují, jako bychom chtěli schovat hlavu mezi ramena do krunýře nebo máme pocit, že nám něco sedí za krkem. Naopak, když se cítíme dobře, neseme si hlavu vysoko, někdy až v oblacích. Když nás však něco tíží, ramena nás táhnou k zemi, a když je nám dobře, ani nevíme, jak lehce se v prostoru neseme.

Je pravda, že hlava je příliš těžká a krční páteř příliš tenká, aby mohla nést hlavu bez obtíží. Jak tedy optimalizovat funkci krční páteře, celého krku a šíje? Tajemství se skrývá v pohybu. V aktivizaci nebo útlumu jednotlivých svalů krku a šíje. A nejen svalů, ale i kloubů, kostí, šlach, povázek, podkoží a kůže. V umění pohyb cítit a vnímat tkví život v souladu s vlastním tělem. Pro uvolnění svalů a zvýšeného napětí můžeme využívat různé fyzikální procedury, jako jsou masáže, zábaly, teplé obklady. Ty si však nemůžeme dovolit několikrát denně, jako je tomu při cvičení.

Jak uvolnit bolestivá a často zatuhlá místa na krku a šíji? Nejlépe cvičením – pohybováním celým tělem, hlavy a krku. Krční páteř, svaly i vazy jsou k pohybu předurčeny. A to k pohybu preciznímu, cílenému, aby naše smysly, mozek a centrální nervový systém mohly dokonale pracovat. Dnes už bohužel nevyužíváme celou škálu možností, jak hlavou, krkem i rameny pohybovat. Nejčastější pohyby hlavou jsou omezeny na velikost monitoru počítače či rozměry pracovního stolu. A co je na tom špatně? Jiné pohyby neděláme, čímž svaly přetěžujeme jednostranně. A na to je jednoduchý lék. Nahraďme chybějící pohyby a uvědomujme si polohu hlavy, krku i ramen během provádění běžných denních činností. Při problémech s krční páteří, ale i preventivně, je dobré se každých 30 minut zastavit, přerušit stávající činnost a nahradit ji činností jinou. Pokud pracujete převážně v sedavém zaměstnání, je dobré vstát, protáhnout se s rukama nad hlavou, zhluboka se nadechnout, pak paže uvolnit, posadit se, zakroužit rameny a procvičit POMALU a plynule všechny pohyby hlavou a pohybem očí je doprovázet. Pozor na záklony hlavy, které by neměly vyvolávat nepříjemné pocity nebo být provázeny závratí. Všechny pohyby hlavou dělejte lehce, jak to jen s využitím minimální síly jde.

Zvýšené napětí a bolestivost šíje mohou být vyvolány také nadměrným stresem z duševní činnosti. I zde se vyplatí přerušit práci, zavřít si oči, pak je otevřít a rozostřeným zrakem se podívat skrz okno do krajiny či na nějaký příjemný obraz. Pokud necítíte uvolnění krku a šíje v sedu, položte se klidně na zem a pohyby hlavou provádějte v této poloze. Tak je můžete všechny vykonávat s maximální lehkostí. I při našich lekcích zařazujeme uvolňování a procvičování šíje a krku. Cvičení jógového typu má pohyby hlavou a krkem integrované v průběhu celé lekce, ale i přesto je dobré na závěr krk uvolnit. Pohyby, které bychom měli hlavou provádět, jsou předklony, záklony (opatrně), úklony, otáčení, šikmé předklony, kroužení do půlkruhu či celé kruhy. Také dbejme na vzpřímené držení hlavy s pocitem tahu v podélné ose páteře směrem vzhůru, ale ne strnule. Všechny pohyby i držení zkuste dělat s maximální lehkostí.

  • Krční páteř si zaslouží naši pozornost jako ostatně každý kousek těla.
  • Každodenní cvičení by se mělo stát nedílnou součástí denního režimu.
  • Pokud však máte dlouhotrvající obtíže, které mohou mít strukturální příčinu např. artrózu kloubů, výrůstky a jiné, je vždy dobré se poradit se svým lékařem nebo fyzioterapeutem.

autor: JÓGA DNES Mgr. Eliška Novotná

www.jogadnes.cz

Kontakt

www.jitka-joga.cz

jita.muller@seznam.cz

Jitka Müllerová
Bezručova 952
Frýdlant nad Ostravicí
739 11

603 393 789

IČ: 44746890

Vyhledávání

CVIČENÍM PROTI BOLESTI

v klidu domova můžete pravidelným cvičením podle instrukcí na www.seniorum.cz/videoserial-cviceni/barevne.html odstranit bolesti pohybového aparátu

 

Až budete mít pocit,

ŽE SE VÁM NECHCE, vzpomeňte si na toto video.

www.youtube.com/watch?v=McLeerGhnd4

 

Harmonická strava 

www.dr.frej.cz

Výstižné, stručné a zahrnující vše potřebné. Doporučuji k přečtení.

Harmonická strava.doc (36 kB)


 

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode