Jaro

DŘEVO - období 14.2. - 14.5. - nový jang

V křesťanské tradici na začátek tohoto období připadá Popeleční středa, kdy končí Masopust a začíná postní doba, která trvá do Velikonoc, což je čtyřicet dní (počítáno bez 6 nedělí). V této postní době se nejí maso, ryby, vejce a mléčné produkty a bylo zvykem jíst jednou denně. Začínáme se probouzet ze "zimního spánku". V zimě jsme šetřili energií, kterou jsme si nastřádali během léta. Teď už se můžeme pomalu otevírat novému přílivu životní energie. Pučení a růstu. Bude nám prospívat více pohybu. Začínají se rodit plány a nápady, které v ostatních cyklech budeme realizovat.

Jaro odpovídá elementu dřevo. Je charakterizováno rychlým růstem a vývojem. Jin orgán elementu dřeva jsou játra a jang orgán žlučník. Tyto orgány jsou v období dřeva citlivé na špatné zacházení a také vnímavé na léčivé a očistné působení. Proto jim v tomto období věnujeme pozornost a snažíme se je regenerovat po zimní zátěži, kdy jsme konzumovali těžká a tučná jídla. Úkolem jater v organizmu je příjem a zpracování energie a játra podle tradiční čínské medicíny také řídí svalové napětí a zrak.

Na jaře je ideální lehce stravitelná potrava přirozeně kyselé chuti, která podporuje energii jater.  Ideální podporou jater a žlučníku na jaře jsou také odlehčovací dny s vyloučením tučného masa, mléka a mléčných výrobků. V tomto ročním období je třeba omezit solení. 

Příklad potravin typických pro element dřevo:

Na začátku jara jíme teplá jídla, dušenou zeleninu, co nejvíce listové zeleniny. 

Obiloviny: pšenice špalda, pohanka, proso (kroupy), rýže

Zelenina a ovoce: hořčičné listy, řeřichu potoční, špenát, listy pampelišek, pickles (nakládaná zelenina), klíčky, čerstvé bylinky, saláty, ovoce kyselejší chuti (jablka, višně). Dále to jsou chřest, zelí, mrkev, celer, smetánka lékařská, fenykl, česnek, pórek, petržel, bílá řepa, cibule, olivy, citron, jahody.

Živočišné bílkoviny: zakysané mléčné produkty, ryby

Ostatní: Sezamová semena jsou skvělou potravou pro játra, pro svůj obsah bílkovin, vitamínu B a E, slunečnicová semena, kurkuma, šípkový, meduňkový nebo slézový čaj. Na horkost jater je dobré pít citrónovou šťávu, ale i v teplé vodě jablečný ocet.

Vyhýbáme se alkoholu, sýru, smetaně, vejcím, tučnému masu, čokoládě, kávě, pomerančům, hruškám, burákům, sířenému ovoci, chemickým přísadám, tabáku, bílému cukru, bílému chlebu, margarinu.

Krvetvorné potraviny - na chlorofyl bohaté potraviny jako řasa spirulina, červená řepa, meruňky, fazole, modré hrozny, borůvky, ostružiny, kopřivy, fíky, ryby (sardinky). Játra z biologického chovu.

Byliny a koření - petržel a smetánkové listí čistí výborně krev, kardamom, kmín, zázvor, pepř černý, křen, pastiňák uvolňují městnání krve. Avšak příliš ostrá jidla mohou městnání posílit. Také bobkový list, bazalka, máta, rozmarýna posilují a čistí. Máta usnadňuje trávení, heřmánek čistí a zchlazuje horká játra. Lékořice harmonizuje a vyživuje čchi jater, používáme jako čaj či kořen, žvýkáme.

 

Některé rady na čištění jater + detoxikaci

- ráno se vypije sklenice čerstvé mrkvové šťávy (případně vody), s 1 lžičkou olivového oleje a šťávy ze dvou citrónů.

- 2 - 4 kapsle řasy spirulina velmi prospějí.

- podle Avicenny lze játra čistit takto: asi půl roku každé ráno na lačno 1 ½ lžíce olivového oleje a 1 lžíce medu + 1 lžíce čerstvé citrónové šťávy. U této i u dalších procedur je důležité čistit také tlusté střevo klystýry (viz detoxikace tlustého střeva).

- už i samotný čaj, či tinktura z ostropestřce mariánského je velmi prospěšná pro jaterní čištění.

- sedmikráskový čaj také přispívá při čistění krve, hlavně pak u chudokrevnosti, kde se kombinuje s konopicí bledožlutou.

- jeřáb ptačí díky vysokému obsahu vitamínu C, sorbitu (náhradní cukr pro diabetiky) se používá jako aktivní ochrana jater i žlučníku, proti zánětu žlučníku, tvrdnutí jater, proti žlučníkovým kamenům. I při nadýmání, zácpě, nechutenství. Můžeme podávat jeřabinový kompot, marmeládu, sušené jeřabiny, čerstvé vytlačenou krátce zahřátou šťávu.

Na posilnění jater se užívá - zinek a vitamín A
 

Velmi důležitý je tělesný pohyb, zvláště pokud je blokována energie jater. Vhodné sporty jsou: aerobik, jóga, při silném vnitřním hněvu jsou vhodné výbušné sporty jako je kickbox.

Reflexní terapie

Zóna jater se nachází na přední části pravého chodidla, pod nártními kostmi 3,4 a 5 a podél základních kloubů prstů 3,4 a 5 až ke klínovým kůstkám. Účinná ploška dospělého je až 8cm2, na spodním okraji je žlučník. Mačká se celá ploška, na začátku 15x denně a přidává se denně 5 zmáčknutí až do max. 100 denně. 

Ploska žlučníku je na pravém chodidle pod zónou jaterní, blíže k patě. Je ale i na nártní straně chodidla v 1/3 mezi nártními kůstkami 4. a 5. prstu.

Mačkáme 10 – 15x, vícekrát denně, při kolikách a bolestech pouze hladíme.

Afirmace:

- Ctím svá játra a spoléhám se na to, že plně a zcela vykonávají své různé a komplexní funkce.

- Životní síla se volně pohybuje mým tělem, celým mým vědomím a rozptyluje všechna městnání.

- Mám odvahu vypustit pozitivním a konstruktivním způsobem všechny možné potlačené emoce.

Cvičení pro játra a žlučník

Meridián jater začíná na horní vnitřní straně palce u nohy, probíhá po vnitřní straně nohy nahoru, kolem pohlavních orgánů do jater a žlučníku.

 Sedíte na zemi se široce roztaženýma nohama, rovná záda, ruce k sobě nad hlavu, hluboký nádech a výdech. Při výdechu se ohýbáme a snažíme se dosáhnout prstů na svém chodidle pravé nohy tak, abychom se příjemně protahovali. Následují další hluboké výdechy a nádechy. Střídavě se protahujeme k pravé i levé noze alespoň 3x.

Kontakt

www.jitka-joga.cz

jita.muller@seznam.cz

Jitka Müllerová
Bezručova 952
Frýdlant nad Ostravicí
739 11

603 393 789

IČ: 44746890

Vyhledávání

CVIČENÍM PROTI BOLESTI

v klidu domova můžete pravidelným cvičením podle instrukcí na www.seniorum.cz/videoserial-cviceni/barevne.html odstranit bolesti pohybového aparátu

 

Až budete mít pocit,

ŽE SE VÁM NECHCE, vzpomeňte si na toto video.

www.youtube.com/watch?v=McLeerGhnd4

 

Harmonická strava 

www.dr.frej.cz

Výstižné, stručné a zahrnující vše potřebné. Doporučuji k přečtení.

Harmonická strava.doc (36 kB)


 

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba www stránek zdarmaWebnode